تبلیغات
اروم نیوز، تحلیل بلاگ، اورمیه سسی ، آذربایجان سسی ، اورمو سسی ، - بیم ها و امیدها در انتخاب استاندار جدید آذربایجان غربی
آیا تعطیلی پنجشنبه هارا حق مردم و به مصلحت استان آذربایجان غربی میدانید ؟



تعداد نویسندگان اروم نیوز : 6 نفر
كل مطالب ارسال شده: عدد
هسته ی مرکزی مدیریت اروم نیوز: 2 نفر
آخرین بروز رسانی :
دامنه اروم نیوز: www.urumnews.ir
دامنه جدید اروم نیوز : www.urumia.orq.ir
قدرت گرفته از : اپراتورهای شخصی کارگروه اروم نیوز !

خبرگزاری آذردیلی نیوز آذربایجان غربی


بیم ها و امیدها در انتخاب استاندار جدید آذربایجان غربی


اروم نیوز (( اورمیه سسی )) : در اینکه 8 سال گذشته همگام با کشور ،سطح شاخصهای مدیریتی استان تنزل یافته و آسیبهای جدی دیده است شکی وجود ندارد. در اینکه در خلاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، شاخصهای توسعه به شدت دچار اختلال شده و بی انضباطی های مالی  همگام با کشور در آذربایجان غربی نیز شیوع پیدا کرده تردیدی نباید کرد. همانند کشور، آذربایجان غربی نیز از عدم تعادلهای مختلف که در عرصه های سیاست ، اقتصاد ، اجتماع و فرهنگ رخ داده رنج می برد. این وضعیت باید ترمیم شود و برنامه ریزی های لازم برای پیشبرد اهداف توسعه استان در قالب برنامه های دولت تدبیر و امید به سرعت آغاز شود...

این روزها چگونگی انتخاب استانداران به مهمترین بحث محافل مختلف هر استان تبدیل شده است. طبیعی است که بعد از استقرار ارکان مرکزی دولت جدید - که سمت و سوی برنامه های آن با دولت قبلی تفاوتهای اساسی دارد - تغییر مدیران ارشد استانها در صدر برنامه های هیات وزیران قرار گیرد. این موضوع بعد از آنکه وزیر کشور ، " پایبندی به برنامه های اعلامی رییس جمهور" را یکی از شاخصهای مهم انتخاب استانداران اعلام کرد و متعاقب آن تاکید نمود که هیچ یک از استانداران فعلی ابقاء نخواهند شد اهمیت خاصی یافته و طبیعتا" وارد حوزه تعیین معیارها و مصادیق شده است.

تطبیق افراد با شاخصهایی نظیر " معتفد بودن به برنامه‌های رئیس جمهور ، پاک‌دستی ، نگاه اعتدالی و پرهیز از افراط و تفریط ،  تلاش برای خدمت به مردم ، داشتن سابقه مفید ، داشتن نگاه اقتصادی و داشتن قدرت تعامل " که از طرف وزیر کشور اعلام گردیده از وظایف مهمی است که این روزها توسط وزیر و بنا بر برخی گفته ها توسط کارگروه انتخاب استاندران انجام می شود. واضح است که تفکر و توان مدیریتی و نیز مشخصات تیم همراه فردی که به عنوان استاندار بر مسند مدیریت ارشد استان تکیه خواهد زد تعیین کننده جهت گیریهای اصلی توسعه استان خواهد بود.

در این میان استان آذربایجان غربی از جمله استانهایی است که در همه ادوار ، انتخاب استاندار آن از حساسیتهای ویژه ای برخوردار بوده است. افزون بر این ، علیرغم همه تلاشهایی که صورت گرفته ، آذربایجان غربی جایگاه مطلوبی از نظر شاخصهای اقتصادی اجتماعی در بین استانهای کشور ندارد (در مطلب جداگانه ای به طور مستند و مفصل به این موضوع خواهم پرداخت)، این وضعیت همراه با وجود چالشهای متعددی که استان با آنها روبروست انتخاب استاندار در دوره جدید را از اهمیت فوق العاده ای برخوردار ساخته و آن را در کانون مباحث محافل سیاسی و اقتصادی قرار داده است.

اکنون آذربایجان غربی به شدت نیازمند یک استاندار توانمند،با تجربه و مقتدر هست که از یک سو لطمات جبران ناپذیری که در عرصه مدیریتی استان رخ داده را ترمیم نماید و از سوی دیگر با همراهی یک تیم قوی ، کارآمد و کارشناس محور ، اجرای برنامه های توسعه استان را با رویکردی جدید شتاب دهد. در این ارتباط طرح چند نکته و گفتگو در مورد آنها می تواند مفید باشد:

1- در برخی موارد رگه ها و زمزمه های ضعیفی در مورد ابقاء مدیریت فعلی به گوش می رسد. این موضوع نه تنها از نظر سیاسی صحیح نیست بلکه اگر از طرف منسوبین و حامیان مدیریت ارشد استان طرح و دامن زده شود اخلاقی هم نیست. بلاخره باید پذیرفت که در 8 سال گذشته تفکر و دیدگاهی بر استان حاکم بوده که در قول و عمل آنها هیچ همخوانی واضحی با برنامه های دولت تدبیر و امید دیده نمی شود.

به طور مستند می توان ادعا کرد که مدیریت 8 سال گذشته استان نه تنها از هیچ کوششی برای مخالفت با آنچه که امروز مبنا و محور برنامه های دولت جدید قرار گرفته فروگذار نکرده بلکه در بسیاری از موارد شدیدترین حمله ها را از تریبونهای رسمی و غیر رسمی به منسوبین تفکر دولت جدید انجام داده است. از طرف دیگر مجموعه مدیریت فعلی استان در انتخابات اخیر از فرد یا افرادی حمایت نظری و عملی کرده اند که به عنوان رقیب رییس جمهور محسوب می شدند.

با این اوصاف اخلاق سیاسی حکم می کند با توجه به نتیجه انتخابات ، تیم گذشته ضمن احترام به رای مردم نه تنها خود هیچ تحرکی برای ماندن در قدرت بروز ندهد بلکه با ترویج مناعت طبع در ارکان و زیر مجموعه خود زمینه های مطلوب چرخش قدرت در برش استانی را فراهم آورد.

2- وزیر کشور تقریبا" فرصت یک ماهه ای را برای انتخاب استانداران اعلام کرده است. علاوه بر کارگروهی که در خصوص تعیین شاخصها و مصادیق استانداران هر استان به رییس جمهور مشورت و گزارش می دهد، اکنون وزیر کشور نیز با توجه به شاخصهایی که اعلام کرده با مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رایزنی می کند  تا گزینه مورد نظر هر استان که به گفته وزیر توسط شخص آقای روحانی نهایی و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید مشخص شود.

ضمن احترام به سلیقه نمایندگان محترم ، انتظار طبیعی از آنان این است که همسو با انتخاب مردم ضمن معرفی افراد توانمند و برخوردار از سطح حداکثری شاخصهای اعلام شده، اجازه طرح افرادی که نه به لحاظ مدیریتی و اجرایی و نه از حیث شاخصهای اعلام شده قرابتی با دولت جدید ندارند را ندهند.

3- انتخاب استاندار غیربومی ( و در برخی موارد بومی اما نه ارومیه ای) موضوع دیگری است که در برخی محافل و مجامع به آن پرداخته می شود. مدافعان این سناریو از یک سو به موفقیتهای استانداران غیربومی( و لزوما"با تاکید بر کسانی که از آذربایجان غربی در سایر استانها استاندار بوده اند) تاکید می کنند و از سوی دیگر نیم نگاهی به لیست بلند بالای مدعیان استانداری در آذربایجان غربی دارند و اجماع حداکثری بر روی این لیست به شدت غیر همگون ، بعضا" غیربرخوردار و در برخی موارد خودساخته! را بعید می دانند.

در پاسخ به مدافعان این سناریو باید یادآور شد که اولا" آذربایجان غربی از ظرفیتهای مناسب و قابل قبولی برای تکمیل کادر مدیریتی استان به ویژه مدیر ارشد استان برخوردار است. مدیران بومی ، با تجربه ، مشفق و دور اندیشی که در آذربایجان غربی یا در تهران و دیگر استانها ساکن هستند ظرفیت آن را دارند که با بلوغ فکری بالا و با همراهی یک تیم قوی و هماهنگ ، اهداف توسعه استان را محقق سازند و مجری امین برنامه های دولت تدبیر و امید باشند.

نکته مهمی که نباید از آن غفلت کرد این است که اگر مدیران ارشدی از استان در سایر استانها تجربه موفقی داشته اند بی شک صرفا" به خاطر غیر بومی بودنشان نبوده بلکه توان مدیریتی و ویژگیهای شخصیتی آنان بوده است که آن تجربه مطلوب را رقم زده است. مطمئنا" اگر موانع پیش روی مدیریت آن دوستان که عمدتا" از تنگ نظری ها و حب و بغضهای سیاسی موجود در استان نشات می گرفت برطرف می شد استان می توانست از تجارب ارزنده آنان برای توسعه همه جانبه بهره مند شود.

4 – موضوع مهم بعدی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مرتبط با ادعای طرح شده در بند فوق نیز هست کثرت مدعیان استانداری در استان می باشد که زمینه ساز برخی زمزمه ها مبنی بر انتخاب استاندار غیر بومی برای رهایی از این کثرت غیر متشکل شده است. حقیقت موضوع این است که در حال حاضر در مرکز تصمیم گیریهای کشور ، صدای واحدی از آذربایجان غربی که متضمن منافع حداکثری استان باشد به گوش نمی رسد. اگر از فهرست خودساخته ها ! و نیز از فهرست افرادی که کارنامه آنها مشحون از تقابل با برنامه های دولت فعلی است بگذریم از چهره هایی که منتسب به اصلاح طلبان و اعتدال گرایان هستند انتظار جدی وجود دارد که نسبت به تجمیع مطالبات خود و معرفی گزینه های حداکثری اقدام نمایند.

اقدام تاریخی و ارزشمندی که دکتر عارف در تقویم سیاسی اصلاح طلبان انجام داد باید به عنوان یک راهبرد هوشمندانه، نتیجه گرا و تعالی بخش مورد توجه همه ما قرار گیرد. می شود با تدابیر مناسب و تحلیل شرایط ، منافع حداکثری استان را لحاظ کرد و از خروجی آن برای ایجاد فضایی مناسب جهت توسعه همه جانبه آذربایجان غربی بهره برد.

5- استان آذربایجان غربی از جمله استانهایی است که در آن هم میزان مشارکت مردم و هم درصد آرای رییس جمهور محترم از نرخ بالایی برخوردار است. به همین نسبت انتظار مردم و فعالین سیاسی و گروههای مرجع از دکتر روحانی برای انتصاب استانداری کاملا" هم جهت با رای مردم و وفادار به شعارها و برنامه های دولت تدبیر و امید انتظاری کاملا" طبیعی و معقول می باشد. به عبارت دیگر این اقدام  پاسخی درخور برای تقدیر از مردم استان به خاطر مشارکت جدی و با نشاط در خلق حماسه سیاسی تلقی می گردد.

به نظر می رسد این انتظار اگر به نحو مطلوبی پاسخ داده نشود نه تنها باعث سرخوردگی و واگرایی نیروهای همفکر خواهد شد بلکه به نحو مضاعف تشکیل تیم هماهنگ و همفکر برای پیشبرد برنامه های توسعه همه جانبه استان را با اختلالات جدی مواجه خواهد ساخت.

آنچه گفته شد دغدغه هایی برای انتخاب مدیر ارشد استان جهت گذر آذربایجان غربی از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب است. به عبارت دیگر بیمها و امیدهایی است که می تواند مورد نقد قرار گیرد و تکمیل گردد. از منظر دیگر می تواند  همچون یک نقشه راه ،موانع و چالشهای موجود در این مسیر را به حداقل برساند و چشم اندازی مطلوب برای توسعه استان آذربایجان غربی ترسیم نماید. 

در اینکه در 8 سال گذشته همگام با کشور ،سطح شاخصهای مدیریتی استان تنزل یافته و آسیبهای جدی دیده است شکی وجود ندارد. در اینکه در خلاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، شاخصهای توسعه به شدت دچار اختلال شده و بی انضباطی های مالی  همگام با کشور در آذربایجان غربی نیز شیوع پیدا کرده تردیدی نباید کرد. همانند کشور، آذربایجان غربی نیز از عدم تعادلهای مختلف که در عرصه های سیاست ، اقتصاد ، اجتماع و فرهنگ رخ داده رنج می برد. این وضعیت باید ترمیم شود و برنامه ریزی های لازم برای پیشبرد اهداف توسعه استان در قالب برنامه های دولت تدبیر و امید به سرعت آغاز شود.

 بی شک انتخاب یک استاندار توانمند و با تجربه  همراه با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، در کنار بازگشت فضای نشاط و امید به فضای عمومی و نیز بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید به عنوان زنجیره های مطمئنی برای قرار گرفتن آذربایجان غربی در مسیر توسعه پایدار تلقی خواهد شد.

 همچنانکه دکتر روحانی تاکید کرده است در سطح استانی نیز هیچ توجیهی برای آزمون و خطا وجود ندارد. به همان دلایلی که مدیران توانمند و با تجربه در سطح ملی بکار گرفته شده اند در سطح منطقه ای نیز باید استانداران توانمند و مقتدر همراه با یک تیم قوی و هماهنگ در راس هدایت توسعه همه جانبه استان قرار گیرند. مدیران با تجربه ای که " اعتقاد به برنامه‌های رئیس جمهور، پاک‌دستی ، نگاه اعتدالی و پرهیز از افراط و تفریط ، تلاش برای خدمت به مردم ، داشتن سابقه مفید ، داشتن نگاه اقتصادی و داشتن قدرت تعامل" از ویژگیهای اصلی آنهاست.

بودجه 1393 ، سال وداع با بی انضباطی های مالی و حکایت برخی فرصت طلبان

نویسنده : ناصر حضرتی پر



:: مرتبط با: سیاسی ,



:: برچسب‌ها: انتخاب استاندار آذربایجان غربی , استاندار جدید آذربایجان غربی , استانداری آذربایجان غربی , انتخاب استانداران کشور , نحوه ی انتخاب استاندار آذربایجان غربی ,
ن : شورای نویسندگان
ت : پنجشنبه 28 شهریور 1392