تبلیغات
اروم نیوز، تحلیل بلاگ، اورمیه سسی ، آذربایجان سسی ، اورمو سسی ، - اورمیه در انتظار تحقق یكی از آرزوهای دیرین خود یعنی قطار داخل شهری
آیا تعطیلی پنجشنبه هارا حق مردم و به مصلحت استان آذربایجان غربی میدانید ؟



تعداد نویسندگان اروم نیوز : 6 نفر
كل مطالب ارسال شده: عدد
هسته ی مرکزی مدیریت اروم نیوز: 2 نفر
آخرین بروز رسانی :
دامنه اروم نیوز: www.urumnews.ir
دامنه جدید اروم نیوز : www.urumia.orq.ir
قدرت گرفته از : اپراتورهای شخصی کارگروه اروم نیوز !

خبرگزاری آذردیلی نیوز آذربایجان غربی

قابل توجه كاندیداهای شورای شهر اورمیه

اورمیه در انتظار تحقق یكی از آرزوهای دیرین خود یعنی قطار داخل شهری 


اروم نیوز (( اورمیه سسی )) : اورمیه از جمله شهرهایی است كه در صدد بهره مندی از امكانات مترو در جهت نقل و انتقال شهروندان می باشد اما مانع بزرگی به نام عدم توجیه فنی در استفاده از این تكنولوژی به خاطر عدم احراز شرایط تبدیل به كلانشهر را دارد ، . این موضوع بهانه ای است تا این شهر از این امكانات بهره ای نبرد. اما آیا اورمیه میتواند در غیاب نائل شدن به افتخار كلانشهری از این امكانات بهره مند شود؟  ...


با گسترش شهر نشینی و افزایش جمعیت به دلیل زاد و ولد و مهاجرت ساكنین روستاها به شهرها و نیز عزیمت ساكنین از شهری به شهری دیگر علاوه بر اینكه بر حجم سكونت گاهها و واحدهای مسكونی شهر افزوده می شود بر حجم عبور و مرورها و نقل و انتقال شهروندان از یك نقطه به نقاط دیگر و بر تعداد وسائط نقلیه عمومی و شخصی هم افزوده شده و با معضل بزرگی به نام ترافیك سنگین مواجه می شویم. از همین روی است كه در كنار وضع قوانین و مقررات در حوزه های مربوطه به لزوم استفاده از تكنولو‍ژی مناسب جهت نقل و انتقال مسافرین و اتخاذ تصمیماتی در جهت استفاده از این تكنولو‍ژی های جدید كه از یك سو كار انتقال انبوه شهروندان را به انجام برساند و از دیگر سو از حجم ترافیك درون شهری به نحو قابل توجهی بكاهد امری غیر قابل تردید تلقی می شود .

در دنیای كنونی از این تكنولو‍ژی در شهرهای بزرگ كشورمان كه تحت عنوان كلان شهر نامیده می شوند به نحو شایسته ای استفاده می برند . BRT و  قطار شهری از جملة تكنولو‍ژیهایی است كه چند سالی است در شهرهای تهران ، مشهد ، تبریز ، شیراز و اصفهان و ...  مورد استفاده قرار گرفته و روزانه هزاران نفر از مردم این شهرها را با كمترین هزینه و صرفه جویی در سوخت و وقت از نقاط مختلف شهرها به مناطق دیگری جابجا می نمایند. البته نكته اساسی در استفاده از چنین امكانات بزرگی شرایطی است كه می بایستی كلان شهرها واجد آن باشند تا بتوانند از این فن آوری روز استفاده ببرند . جمعیت از پارامترهای بسیار اساسی در بهره مندی از چنین امكاناتی می باشد .

 بر اساس استانداردها و مقررات وضع شده ، قطار شهری یا مترو فقط برای شهرهای بیش از یك میلیون نفر جمعیت كه تحت عنوان كلان شهر نام برده میشوند توجیه فنی و اقتصادی داشته و در غیر اینصورت امكان بهره مندی از این تكنولو‍ژیهایی به علت هزینه های سرسام آور آماده سازی ، احداث و نصب لوكوموتیوهای شهری میسر نخواهد بود. در كشورمان مرجع رسمی در ارزیابی امكان استفاده از مترو یا قطار شهری برای شهرهای بالای یك میلیون نفر سازمان آمار ایران میباشد كه تعداد نفوس هر شهر را بطور دقیق برآورد و اعلام می نماید. اورمیه از جمله شهرهایی است كه در صدد بهره مندی از امكانات مترو در جهت نقل و انتقال شهروندان می باشد اما مانع بزرگی به نام عدم توجیه فنی در استفاده از این تكنولوژی به خاطر عدم احراز شرایط تبدیل به كلانشهر را دارد .
 این موضوع بهانه ای است تا این شهر از این امكانات بهره ای نبرد. اما آیا اورمیه میتواند در غیاب نائل شدن به افتخار كلانشهری از این امكانات بهره مند شود؟ مطابق سرشماری نفوس و مسكن سال 1390 كل كشور ، جمعیت اورمیه و روستاهای اطراف آن نزدیك به یك میلیون نفر می باشد كه 68% از این جمعیت ساكن در شهر اورمیه و ما بقی در روستاها و بخشها سكونت دارند.

 غیر از این روزانه ها چندین هزار نفر از طریق ناوگان عمومی و وسائط نقلیه شخصی از شهرستانها و استانهای همسایه وارد اورمیه شده و یا از آن خارج می شوند. همین عامل موجب بروز ترافیك بسیار شدیدی در داخل و حتی ورودیها و خروجیهای شهرگردیده و مشكلات بسیاری را فراروی شهروندان قرار داده است . 
بنابراین اگر ملاك اساسی در ایجاد زیر ساختهای ایجاد قطار شهری جمعیت شهرستان باشد اورمیه میتواند واجد چنین امكاناتی بشود و روی این اصل می توان چنین تصور نمود كه این شهر بزرگ و تاریخی مثل هر شهر بزرگ دیگری نیازمند واردات تكنولو‍ژی انتقال مسافرین اعم از قطار شهری در كنار استفاده از BRT می باشد و در صورت تحقق چنین امكانی این مهم می تواند معضل چندین ساله این شهر بزرگ را حل و فصل نماید. نادر قاضی پور از جمله نمایندگان اورمیه در مجلس شورای اسلامی است كه بیش از پیش و بیش از سایر نمایندگان استان و اورمیه بر راه اندازی قطار شهری پافشاری نموده و در این بین مكاتبات مختلفی را با وزارت كشور و استانداری آذربایجان غربی به انجام رسانده است .

 او معتقد است كه به دلیل نبود زیر ساختهای ترافیكی و شریط خاص جغرافیایی و بافت قدیمی خیابانها و عدم تمركز مراكز اداری ، خدمات درمانی و تجاری و همچنین نبود پاركینگهای طبقاتی و نقاط پر ترافیك و نیز با توجه به اینكه شهر اورمیه به لحاظ كثرت وسیله نقلیه دومین شهر بعد از تهران به نسبت جمعیت می باشد همگی این عوامل باعث گردیده كه این شهر با معضل اساسی ترافیك مواجه باشد . وی ضمن تأكید بر اینكه با اجرای طرحهای مقطعی از سوی برخی نهادهای متولی، هیچگاه مشكل ترافیك اورمیه - گرهی كه هر روز كورتر می شود – را حل نخواهد كرد، عقیده دارد اجرای طرحهای مزبور مانند مسكّن عمل نموده و جهت سامان دادن به وضعیت ترافیكی اورمیه نیاز به برنامه ریزی و اجرای فوری راه اندازی قطار شهری نظیر سایر شهرهای بزرگ كشور مثل تبریز، مشهد و شیراز دارد . وی در مكاتبه ای كه اخیراً با استاندار آذربایجان غربی داشته است صراحتاً خواستار بلند نظری  و درایت مسئولین امر جهت مطالعه طرح راه اندازی قطار شهری و اتخاذ تصمیمات راهگشا كه كاهش بار ترافیكی اورمیه را فراهم بیاورد شده تا با عملیاتی شدن آن از اتلاف زمان و تحمیل هزینه های گزاف جلوگیری گردد. 

در همین رابطه نادر قاضی پور علاوه بر مذاكراتی كه به صورت حضوری با نجار وزیر كشور دولت دهم داشته است بصورت كتبی نیز خواستار صدور مجوز احداث قطار شهری شده و از ایشان خواسته است كه به دلیل زمان بر بودن مطالعه و احداث سامانة قطار شهری به علت احتمال تأخیر در تأمین اعتبار هزینه های احداث و تأمین تجهیزات طرح مزبور ، خواستار سرعت بخشیدن به صدور مجوز احداث مترو شده است. 

با وجود این اما سید جواد محمودی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با استناد به مادة دوم قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب 7/6/1385 كه اشعار می دارد « در شهرداریهای شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت یا بالای یك میلیون نفر جمعیت ، انجام مطالعات امكان سنجی سامانه حمل و نقل ریل شهری و حومه بر مبنای طرح جامع حمل و نقل و ترافیك مصوب الزامی است . مرجع تصویب مطالعات یاد شده شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور است» معتقد است كه با توجه به قانون مزبور از آنجائیكه شهر اورمیه تا سقف یك میلیون نفر جمعیت فاصله دارد بنابراین الزامی برای راه اندازی قطار شهری متصور نیست. وی با اشاره به اینكه مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك با آمارگیری مبدأ – مقصد و بررسی تقاضای سفر، برای شهر اورمیه تا سال 1410 سامانه قطار شهری پیش بینی ننموده است، تأكید می نماید كه بایستی سایر مدلهای حمل و نقل ، ساماندهی بهینه سازی و سیستم BRT راه اندازی گردد. 

معاون امور عمرانی استانداری در پاسخ به درخواست نادر قاضی پور نمایندة مردم اورمیه در مجلس در خصوص لزوم راه اندازی قطار شهری اظهار می دارد شهرداری اورمیه می تواند زیرساختهای مستقیم قطار شهری را در افق كوتاه مدت اعم از انجام مطالعات امكان سنجی، احداث سامانه و تأسیس سازمان قطار شهری را آماده سازد تا بستر لازم برای جانمایی ناوگان مزبور مهیا گردد. این اظهارات در شرایطی از زبان معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی جاری می شود كه مطالعه ایجاد زیر ساختهای قطار شهری در تهران در سال 1350 انجام گرفت و در سال 1354 قانون تأسیس شركت راه آهن شهری تهران و حومه به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در سال 1356 آغاز گردید . در همان موقع بود كه قانون مزبور تصویب و مقدمات اجرای قطار شهری شروع شد و قدم بسیار بزرگی در رفع ترافیك داخل شهری برداشته شد. شهرهای مشهد، اصفهان، كرج، تبریز، شیراز ، اهواز و قم هم ازجمله شهرهایی می باشند كه به ناوگان حمل و نقل مسافرین از طریق مترو و BRT پیوسته اند . 

شهرستان اورمیه از جملة شهرهای مهم و پرجمعیت كشور می باشد كه هر چند در خصوص كلان شهرشدن آن حرف و حدیثهای بسیاری وجود دارد اما همچنانكه قبلا اشاره شد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسكن كه در سال 1390 صورت گرفت ، كل جمعیت شهری و روستایی اورمیه 963738 نفر برآورد شد كه اگر نرخ متوسط سالانه رشد جمعیت را كه در سال 1390  ، 99 /2 درصد بود در نظر بگیریم اكنون كه به در آغاز سال 1392 می باشیم ، به نظر میرسد كه جمعیت شهرستان اورمیه به مرز یك میلیون نفز نزدیك شود .

 با این تصور بر اساس ماده دوم قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری مصوب 7/6/85 ، اورمیه هم می تواند حائز شرایط لازم جهت استفاده از قطار شهری در كنار بهره مندی از سیستم BRT بشود. در ضرورت احداث سامانه قطار شهری علاوه بر شاخصة جمعتی كه عنصر اصلی در اجرای قطار شهری می باشد شهرستان اورمیه به عنوان مركز استان آذربایجان غربی از زاویه های دیگری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و شرایط لازم را برای بهره مندی از مترو دارا می باشد كه از جمله می توان به مرزی بودن آذربایجان غربی و خود اورمیه و همسایگی با كشورهای عراق ، تركیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان، بزرگترین و مهمترین راه ارتباطی كشورمان با دنیای خارج ، بالا بودن حجم رفت و آمدهای روزانة مردم استانهای آذربایجان شرقی، كردستان و حتی مردم استانها و شهرهای مرزی عراق و تركیه به اورمیه ، بالا بودن سرعت و حجم مهاجرت مردم از سایر نقاط استان و همچنین برخی از شهرهای آذربایجان مثل آذرشهر و هشترود به داخل اورمیه  و سكونت در مناطق مختلف شهر ، وجود خودروهای درون شهری اورمیه نسبت به سایر شهرهای بزرگ كشور و افزایش رشد جمعیت درون شهری با توجه به تشویقهای صورت گرفته از سوی دولت اشاره نمود كه لزوم ایجاد و راه اندازی قطار شهری را به ضرورتی انكار ناپذیر تبدیل كرده است .

 با توجه به آنچه كه در خصوص جمعیت فعلی اورمیه و به استناد آمار مركز علمی آمار ایران و نیز شاخصه های دیگری كه شرح داده شده به نظر نمی رسد توجیه معاون عمرانی استاندار به نقل از مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك شهری اورمیه كه احداث قطار شهری را تا سال 1410 یعنی تا 18 سال دیگر امكان پذیر نمی بیند، منطقی و اصولی باشد . با توجه به شرایط استراتژیك این شهر تاریخی و مرزی لازم است برای بیرون رفتن از معضل طاقت فرسای ترافیك شدید داخل شهری اورمیه كاهش آلودگی هوا و تصادفات داخل شهری ، بالا بردن راندمان و ضریب امنیت شهری ، صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت و انرژی ، ارتقاء رفاه و آسایش و آرامش شهروندان ، كاهش هزینه ها و از همه مهمتر افزایش سطح رفاه عمومی و خدمت به صدها هزار نفر از ساكنین و مسافرین اورمیه اقدامات اولیة مطالعه و راه اندازی قطار شهری معمول و در سالهای آتی شاهد عملیاتی شدن فازهای چندگانه ایستگاههای مترو در نقاط مختلف اورمیه باشیم . قدر مسلم رسیدن به چنین هدف و آرمان بزرگی تلاش ، همیاری ، همكاری و مساعدت تمامی دستگاههای اجرایی و تقنینی كشوری و استانی را می طلبد و در این بین نقش استانداری ، فرمانداری ، شهرداری ، شورای اسلامی شهر و نمایندگان مردم اورمیه و استان آذربایجان غربی در مجلس و همچنین پشتیبانی نمایندة ولایت فقیه در استان از این طرح ملی بسیار حیاتی و پراهمیت و حیاتی می باشد . طبیعی است كه با محقق شدن این آرزوی بزرگ، شهر اورمیه می تواند به افتخار كلان شهر واقعی نائل آمده و از مزیتهای این عنوان در جهت توسعه عمران شهری و گسترش خدمات رفاهی و اقتصادی مهمی بهره مند شود. 


نویسنده : مهندس اسفندیار سپهری نیا




:: مرتبط با: انتخابات شورای شهر اورمیه و مطالبات مردم این شهر , تحلیل ها ,



:: برچسب‌ها: مترو در اورمیه , آرزوی مردم اومیه , قطار داخل شهری در اورمیه ,
ن : شورای نویسندگان
ت : دوشنبه 13 خرداد 1392