تبلیغات
اروم نیوز، تحلیل بلاگ، اورمیه سسی ، آذربایجان سسی ، اورمو سسی ، - مخابرات اورمیه به اجبار مشترکان را به استفاده از adsl خود می کند
آیا تعطیلی پنجشنبه هارا حق مردم و به مصلحت استان آذربایجان غربی میدانید ؟



تعداد نویسندگان اروم نیوز : 6 نفر
كل مطالب ارسال شده: عدد
هسته ی مرکزی مدیریت اروم نیوز: 2 نفر
آخرین بروز رسانی :
دامنه اروم نیوز: www.urumnews.ir
دامنه جدید اروم نیوز : www.urumia.orq.ir
قدرت گرفته از : اپراتورهای شخصی کارگروه اروم نیوز !

خبرگزاری آذردیلی نیوز آذربایجان غربی


مخابرات اورمیه به اجبار مشترکان را به استفاده از adsl خود می کند 


اروم نیوز (( اورمیه سسی )) : شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی در اقدامی تازه بدون نظرخواهی از مشترکانش سرویس اینترنت پرسرعت مخابرات را به صورت پیش‌فرض برای همه مشترکان خود فعال کرده و بدین ترتیب حق مشترکان برای انتخاب سرویس، سرویس‌دهنده و حفظ شرایط رقابتی در بازار ADSL را نادیده گرفته است...

برخی از مشترکان تلفن ثابت اورمیه ای که پیش از این از سرویس اینترنت پرسرعت دیگر اپراتورها بهره می‌بردند، با قطعی سرویس و جایگزینی آن با اینترنت مخابرات مواجه شده‌اند و برخی دیگر از خطوط که سرویس اینترنت روی آنها فعال نشده بود، این امکان برای آنها مهیا شده و هزینه آن نیز در صورتحساب‌های آنها شارژ می‌شود معمولا چنین بدعت‌هایی از سوی آذربایجان غربی آغاز می‌شود و به بقیه استان‌ها تسری می‌یابد.

به گزارش اروم نیوز (( اورمیه سسی )) ، برخی مشترکان در مواجهه با چنین شرایطی به شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی مراجعه و اعتراض کرده‌‌اند و خواستار تخلیه خط تلفن خود از اینترنت مخابرات شده‌اند اما با پاسخ منفی مدیران مخابرات مواجهه شده‌‌اند. در این میان تعدادی از خطوط پس از تخلیه سرویس اینترنت آنها به خطوط PCM تبدیل شده‌اند که امکان ارائه هیچ گونه سرویس اینترنت پرسرعتی روی آنها ممکن نیست.

جعفرنژاد ، یکی از مشترکان تلفن ثابت استان آذربایجان غربی که به عنوان مشترک خوش‌حساب مخابرات شناخته شده، با بیان اینکه شرکت مخابرات این استان روی هر دو خط تلفن ثابت منزل وی سرویس ADSL را عرضه و هزینه مضاعفی را به او تحمیل کرده است، به خبرنگار ما گفت:«پیش از این مشترک سرویس اینترنت شرکت شاتل بوده‌ام اما با این اقدام مخابرات استان آذربایجان غربی و پاسخ منفی آنها مبنی بر تخلیه اینترنت عرضه‌شده روی خط تلفن آن، با کسر مبلغی مجبور به لغو سرویس شرکت شاتل شده است.»

ترسوزی از دیگر شهروندان اورمیه ای است که با تایید این مساله،‌ ‌از عدم همکاری مخابرات این استان نسبت به تخلیه خط تلفن خود خبر داد و گفت:«با وجود پیگیری‌های انجام‌شده تاکنون هیچ پاسخ مناسبی در این زمینه داده نشده است.»

یکی دیگر از شهروندان اورمیه ای گفته است پس از درخواستش از شرکت مخابرات آذربایجان غربی برای غیرفعال کردن سرویس اینترنت پرسرعت مخابرات، خط تلفن وی PCM شده و امکان دریافت سرویس از هیچ یک از دیگر عرضه‌کنندگان سرویس اینترنت پرسرعت را ندارد.

 

نقض فضای رقابتی

محمدحسن مدیرعامل شرکت شاتل، یکی از عرضه‌کنندگان سرویس ADSL در اورمیه با تایید موضوع پیش‌آمده برای مشترکان این استان به حق مشتری در انتخاب سرویس‌دهنده مورد نظرش اشاره کرد و‌ گفت:«شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی مشترکان را مجبور به استفاده از سرویس‌های خود کرده که اقدامی غیرقانونی است ضمن اینکه در برابر درخواست مشترکان برای تخلیه خطوط نیز مقاومت کرده و با قرار دادن فرآیند دشوار و پیچیده‌ای برای تخلیه خطوط عملا قصد منصرف کردن آنها را دارد.»

او با بیان اینکه خطوط تلفن برخی از مشترکانی که درخواست تخلیه خط‌شان از سرویس اینترنت مخابرات را داده بودند، PCM شده است، افزود:«بدین ترتیب ما و دیگر شرکت‌های PAP قادر به ارائه سرویس روی این دسته از خطوط نخواهیم بود. بنابراین مخابرات با این اقدام عملا مشترکان را مجبور به استفاده از سرویس‌های خود کرده است.»

زهرا خسروی قائم‌مقام مدیرعامل و مدیر حقوقی شرکت پارس آنلاین نیز با اعلام اینکه شرکت متبوعش در استان آذربایجان غربی با چنین چالشی مواجه شده است، گفت:«مخابرات استان آذربایجان غربی بعضا خطوط مشترکانی را که سرویس اینترنت شرکت پارس‌آنلاین را دارند، تخلیه می‌کند و سرویس اینترنت خود را جایگزین آن می‌کند.»

او افزود:‌«این در حالی است که این کار به موجب آیین‌نامه تعاملی واگذاری خدمات شرکت‌های مخابراتی و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت (PAP) مصوب جلسه 97 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصداق کامل مشتری‌قاپی و نقض فضای سالم رقابتی به شمار می‌رود.»


رگولاتوری در انتظار گزارش کتبی

حسن رضوانی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره از ارجاع یک گزارش شفاهی از تخلف صورت‌گرفته در آذربایجان غربی به رگولاتوری خبر داد و گفت:«طبق این گزارش تخلف صورت‌گرفته در برخی از مراکز مخابراتی استان آذربایجان غربی بوده و برای رسیدگی کامل آن باید منتظر گزارش کتبی بود.»

او با بیان اینکه پس از ارائه گزارش مکتوب می‌توان نسبت به آن واکنش نشان داد، گفت:«طبق پروانه صادرشده یکی از مواردی که شرکت‌های مخابراتی موظف به رعایت آن هستند، حفظ رقابت است و اگر هر یک از شرکت‌های مخابراتی ضدرقابتی عمل کند، مطابق پروانه با آن برخورد می‌شود.»

این در حالی است که به موجب بند «ه» ماده پنجم اصول حاکم بر پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات «دارنده پروانه نباید به تنهایی یا به همراه دیگران، به هیچ گونه عملکرد ضدرقابتی بپردازد».

 

موضوع در محاکم قضایی طرح شود

عبدالمجید بیدختی‌نژاد مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP، با بیان اینکه این اولین باری نیست که شرکت‌های مخابرات استانی مرتکب تخلف شده‌اند، در خصوص روش‌های مقابله با چنین رویدادهایی گفت:«آخرین راه‌حل باقیمانده طرح موضوع در محاکم قضایی است که معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنت پرسرعت به دلیل ایجاد اصطکاک‌ با شرکت مخابرات از آن اجتناب می‌کنند.»

او با گلایه از عملکرد سازمان تنظیم مقررات در موارد مشابه، از شورای رقابت به عنوان اهرم دیگری که قدرت و ضمانت اجرایی دارد، یاد کرد و افزود:«پس از انفعالی که سازمان تنظیم مقررات را فرا گرفته، شورای رقابت به دلیل بافت خاص و توانمندی که در اجرای حکم توقف عملیات دارد و همین‌طور قادر است حکم تسهیم امکانات و بازار را صادر و اجرا کند، گزینه مناسبی برای دادخواهی به نظر می‌رسد.»

این در شرایطی است که طبق ماده 20 آیین‌نامه تعاملی شرکت‌های مخابراتی با شرکت‌های ندا، «در صورت بروز اختلاف بین طرفین در موضوعات این آیین‌نامه، چنانچه این اختلاف حداکثر ظرف مدت یک ماه حل نشود، هر یک از طرفین می‌توانند موضوع را به سازمان تنظیم مقررات منعکس کنند و رگولاتوری موظف است حداکثر ظرف مدت 45 روز در این خصوص تصمیم لازم را اتخاذ کرده و جهت اجرا به طرفین ابلاغ کند».

او نسبت به احقاق حقوق مشترکان در صورت پیگیری شخصی مشترکان ابراز امیدواری کرد و افزود:«مشترک معترض می‌تواند از طریق مراجعه به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یا مراجعه به سازمان تعزیرات از حق خود دفاع کند اما در سطح کلان فقط از شورای رقابت می‌توان چشم‌ امیدی داشت.»

خسروی قائم‌مقام پارس‌آنلاین نیز تنها راه موجود را اقدام شورای رقابت می‌داند تا نسبت به رفع فضای ناسالم رقابتی ایجادشده وارد عمل شود و مانع تسری این مشکل به دیگر شهرها و استان‌های کشور شود و در همین حال از متضرر شدن شرکت‌های PAP نــیز جلوگیری به عمل آورد.




:: مرتبط با: تحلیل ها ,



:: برچسب‌ها: مشتری دزدی مخابرات اورمیه , مخابرات آذربایجان غربی , تخلفات گسترده در مخابرات آذربایجان غربی , رقابت ناصحیح مخابرات با شرکت های خصوصی , اختصاصی اروم نیوز , مشکل اینترنت در آذربایجان غربی ,
ن : شورای نویسندگان
ت : یکشنبه 26 خرداد 1392